Ustawa o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu narzuca na banki, towarzystwa ubezpieczeniowe oraz inne instytucje z obszaru finansów i nie tylko obowiązek raportowania transakcji, których okoliczności mogą wskazywać na ich związek z przestępstwem. Zgodnie z obowiązującym rozporządzeniem, instytucje te mają obowiązek składania wykazów transakcji opatrzonych Kwalifikowanym Podpisem Elektronicznym do Generalnego Inspektoratu Informacji Finansowej.
Nasz najnowszy projekt ma na celu optymalizację procesu obsługi wspomnianego procesu – jego owocem będzie system, który umożliwi:
- Rejestrację i modyfikację instytucji zobligowanych do składania raportów,
- Przekazywanie raportów,
- Zgłoszenia nowych użytkowników,
- Zarządzanie certyfikatami „komunikacyjnymi”,
- Obsługę wykazów transakcji (wypełnianie formularza karty transakcji, podpisywanie,
- i szyfrowanie plików transakcji, wysyłanie do SIGIIF, pobieranie informacji o statusie),
- Obsługę komunikatów,
- Obsługę e-Zawiadomień i e-Odpowiedzi,
- Sprawdzanie dostępności aktualizacji Programu.
Program, nad którym pracujemy pozwoli na przesyłanie danych do GIIF bez użycia rozszerzeń przeglądarki – będzie pobierany przez Instytucje zobligowane do raportowania bezpośrednio z poziomu strony GIIF. Aplikacja będzie komunikowała się z serwerami GIIF z użyciem interfejsów REST. Pozwoli zarówno na przesyłanie danych wpisanych do Programu w oparciu o formularze, jak i wczytywanie danych z plików przygotowanych przez inne systemy.